Mg 5194

Webapplicaties maken ons leven makkelijker: ze zijn overal en altijd toegankelijk, nemen werk uit handen en zijn altijd up to date. Maar helaas zijn ze niet altijd even handig in het gebruik. Waar gaat het (te) vaak mis? Oftewel: hoe kan ook jouw webapplicatie verbeterd worden?

1. Welkom aan boord!

Voor iedere gebruiker is er die eerste keer dat hij of zij jouw webapplicatie gaat gebruiken. Een belangrijk moment, want deze ervaring gaat ervoor zorgen dat hij óf fan wordt, óf afhaakt. Hoe zorg je ervoor dat hij voor de eerste optie gaat?

Neem hem bij de hand, of zoals het in interaction design termen heet: zorg voor een goede onboarding. Zorg ervoor dat iedere stap in het proces duidelijk is voor de gebruiker. Waar moet hij beginnen? Wat is de volgende stap? Wat zijn de belangrijkste features van de applicatie? Laat het hem zien, maak hem wegwijs, zonder betuttelend te zijn. En ook belangrijk: zorg ervoor dat hij niet telkens weer geconfronteerd wordt met deze tips. Op deze manier kun je ook nieuwe features introduceren.

Onboarding

Bron: © Google Maps Timeline

2. Keep the flow alive

Elke gebruiker van een applicatie heeft een doel. En hoe makkelijker hij dat doel bereikt, hoe fijner hij dat zal vinden. Dat lijkt logisch, maar bij sommige webapplicaties lijken de ontwikkelaars dat vergeten te zijn. Ze maken het voor de gebruiker lastig of onlogisch om hun doel te bereiken.

Alsof ze een nieuwe rijksweg aan laten leggen waar je 150 km per uur mag rijden, maar er tegelijkertijd rotsblokken op laten liggen. Daar gaan de automobilisten niet blij van worden. Die blijven dan wel gebruik maken van de oude 80 km weg, waar je weliswaar niet zo hard mag, maar die er tenminste wel voor zorgt dat je levend thuis komt.

Hoe gemakkelijker het is voor een gebruiker om zijn doel te bereiken, of het nu gaat om uren registreren, een huis huren of risico’s inventariseren, hoe groter de kans is dat hij gebruik blijft maken van de applicatie. Wees je dus bewust van het traject dat de gebruiker zal volgen, zijn flow, en zorg ervoor dat alle obstakels verdwenen zijn.

Flow

Bron: © Tri Nguyen

3. Waar zijn de bomen?

Een webapplicatie heeft over het algemeen veel functionaliteiten, maar ze zijn niet allemaal even belangrijk. Maak daarom onderscheid tussen primaire en secundaire functionaliteiten. Zorg ervoor dat de gebruiker door het bos de bomen blijft zien: geef de primaire meer aandacht, maar zorg er ook voor dat de secundaire niet onvindbaar worden.

Attentiewaarde

4. Wie is die gebruiker eigenlijk?

Ja, wie is de gebruiker van jouw webapplicatie eigenlijk? Weet je dat? Of denk je dat dat niet zo belangrijk is? Dan heb je het goed mis, want het referentiekader van jouw gebruikers bepaalt in grote mate hoe succesvol jouw applicatie wordt.

Bij het ontwerpen van een applicatie moet altijd duidelijk voor ogen staan wie de doelgroep is. Hoe oud zijn de gebruikers? In welke beroepsgroep bevinden ze zich? Waar wonen ze? Door zoveel mogelijk over je (toekomstige) gebruikers te weten, kun je ze zo goed mogelijk bedienen. Want: wat vinden deze mensen logisch? Wat vinden ze interessant? En wat levert frustraties bij hen op? Essentiële informatie die je zo vroeg mogelijk wilt hebben, zodat je jouw product naadloos op hun belevingswereld kunt laten aansluiten.

Doelgroep 2

Bron: © Andrew McKay

5. Consistentie is king

Stel je voor: je koopt een hotdog en wilt die voorzien van een lekkere klodder mosterd. Natuurlijk kies je dan voor de gele fles die ernaast staat. Je zou raar staan te kijken als je dan ineens ketchup op worst spuit, want je hebt geleerd dat die in de rode fles hoort te zitten. Consistentie maakt het leven voorspelbaar en hoewel dat in sommige gevallen saai mag lijken, is het exact wat je wilt als je gebruik maakt van software.

Want dan wil je niet verrast worden door de werking van een button; je wilt juist dat hij doet wat jij verwacht dat hij doet. Consistentie in functionaliteit is dus een essentiële voorwaarde voor gebruiksgemak bij webapplicaties!

Consistency

6. Laat de gebruiker niet raden

Het is onvermijdelijk (en natuurlijk heel wenselijk) dat een gebruiker gegevens gaat invoeren in een webapplicatie. Maar wat gaat hij waar invoeren en waarom? Zorg ervoor dat een gebruiker ook bij een lege database niet hoeft te raden wat hij moet doen: laat het hem zien. Zorg ervoor dat er een zogenaamde empty state is, die de gebruiker duidelijk maakt wat er van hem verwacht wordt.

Empty State

Bron: © InVision

Het komt heel veel op hetzelfde neer...

Don’t make them think! Hoe minder een gebruiker hoeft na te denken over hoe hij zijn weg moet vinden door jouw webapplicatie, hoe gelukkiger hij wordt. En hoe gelukkiger hij wordt van jouw software, hoe groter de kans dat hij het blijft gebruiken. En aanbeveelt aan anderen.

In een wereld waarin er door het enorme aanbod eigenlijk altijd wel een alternatief is voor iedere webapplicatie, is een gebruiksvriendelijk ontwerp dus belangrijker dan ooit.

Meer weten? Bel ons: 010-4131053

Langskomen op ons kantoor kan natuurlijk ook. De koffie staat klaar!