Villamedia

Villamedia brengt dagelijks journalistiek vaknieuws en vacatures voor media-professionals. Met 130.000 unieke bezoekers per maand een platform van formaat.

Bekijk website

De vraag

Villamedia is onderdeel van De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). De NVJ komt op voor de belangen van degenen die dit vak beoefenen: journalisten, fotografen, programmamakers, redacteuren, bladenmakers, webmasters en voorlichters. Villemedia heeft ons gevraagd om een nieuwe ontwerp-vorm te vinden voor hun online platform. Naast het interaction design en de nieuwe vormgeving was er ook behoefte aan een herstructurering van de website, zodat de juiste inhoud makkelijker te vinden zou zijn.

Flexibel design proces

Flexibel design proces

We hebben het project opgesplitst in korte ontwerp-blokken. Door deze ‘agile’ aanpak konden we ons steeds focussen op één onderdeel van de website. We verzamelden alle relevante informatie om zo het optimale ontwerp te kunnen maken.

Naast de klant was ook de hoofdprogrammeur aanwezig bij iedere oplevering. Hierdoor wisten we zeker dat het ontwerp ook technisch te realiseren zou zijn.

We hebben ervoor gekozen om in eerste instantie alle basis-templates uit te werken, zodat er voldoende bouwblokken waren om de website te realiseren. Om vervolgens tijdens de realisatie van de website, missende elementen alsnog aan te leveren. Op deze manier hebben we onze uren het meest efficiënt ingezet.

Probleemstellingen

Allereerst is er een kickoff meeting gehouden. Tijdens de meeting hebben we verschillende probleemstellingen geformuleerd:

  • Mobile first, en hoe verhoudt de website zich op mobiel, tablet en desktop?
  • Hoe zorgen we ervoor dat deze doelgroep beter haar werk kan doen?
  • Hoe kunnen we hen beter en sneller informeren?
  • Hoe kan Villamedia persoonlijker worden?
  • Hoe werkt het delen van een artikel met de achterban?
Probleemstellingen
Mobile first

Mobile first

Steeds meer leden bekijken de website via een mobiele telefoon of tablet. Om ervoor te zorgen dat de website geschikt is voor de toekomst, hebben we vanaf de eerste schetsen rekening gehouden met alle schermen.

Door samen te bepalen welke informatie relevant is op welk medium, hebben we de optimale opzet gevonden.

De website is opgebouwd uit een grid. De verschillende onderdelen van de website worden op basis van dit grid ontworpen. Zodra een scherm verandert, zorgt het onderliggende grid ervoor dat informatie op de juiste manier gepresenteerd wordt.

Hoe zorgen we ervoor dat onze doelgroep beter zijn werk kan doen?

De vereniging heeft als doelstelling: de leden zo goed mogelijk te helpen met het doen van hun werk. Ook de website is dus vanuit deze gedachte ontwikkeld.

Door goed interaction design hebben we de website een overzichtelijk en taakgerichte structuur te geven, is het voor nieuwe bezoekers direct duidelijk wat de website te bieden heeft. Om dit extra te benadrukken hebben we de “Kennisbank” toegevoegd. De Kennisbank bestaat 4 hoofddossiers: werk, innovatie, recht en journalistiek. Binnen deze dossiers is informatie te vinden als: “10 tips voor een betere onderhandeling” en  “Wat als ik arbeidsongeschikt raak?” Om voor de juiste content te zorgen is er per dossier één redacteur aangewezen en zijn er drie experts betrokken.

Hoe zorgen we ervoor dat onze doelgroep beter zijn werk kan doen?
Beter en sneller informeren?

Beter en sneller informeren?

Een van de best bezochte pagina’s is de vacature pagina. Villamedia biedt een overzicht van veel vacatures die specifiek voor de media branch zijn.

Om terugkerende bezoekers goed te helpen zijn de vacatures te sorteren op zowel branch als tijd. Terugkerende bezoekers zien op deze manier in één oogopslag welke vacatures er als laatste zijn toegevoegd.

Naast de vacatures pagina is er een overzichtelijke agenda waarin o.a. trainingen worden aangeboden. Om extra relevantie te bieden is deze informatie te filteren op Workshop, Trainingen, Bijeenkomsten, enz. Ook is er ruimte gemaakt voor de cursussen die het NVJ aanbiedt.

Hoe kan Villamedia persoonlijker worden?

Achter de website gaat een team van gepassioneerde redacteuren, auteurs, colomnisten en experts schuil. We vonden het belangrijk om de mens achter de website meer laten zien.

Dit hebben we gedaan door het toevoegen van een naam en profielfoto bij de artikelen. Daarnaast hebben we de auteurspagina opnieuw vormgegeven en ook hierbij is er meer nadruk gelegd op de persoon. door het toevoegen van een grote foto met een persoonlijke quote. Ook binnen de dossiers pagina is er extra aandacht voor de redacteur en de experts.

Hoe kan Villamedia persoonlijker worden?
Hoe werkt het delen van een artikel met achterban?

Hoe werkt het delen van een artikel met achterban?

Als bezoeker wil je graag informatie kunnen delen. Omdat je het eens bent met de journalist (of juist niet) of omdat je denkt dat een opiniestuk interessant is voor een relatie. Daarom hebben we verschillende opties ontworpen om informatie gemakkelijk te kunnen delen.

Iemand die het artikel bekijkt via een gedeelde link, ziet tijdens het lezen van het artikel duidelijk wie dit artikel met hem heeft gedeeld.

Wanneer iemand een relevant, maar afgeschermd artikel vindt via Google, kan hij de introductie gewoon lezen. Daarna zal deze bezoeker geënthousiasmeerd worden om lid te worden.

Nieuwsgierig geworden? Bel 010 413 10 53